Translate

Bila ia memang bukan milik kita...

By Naja - 4:51 PTG




Nak share satu story. Dulu, masa darjah 6 aku dapat 5a tapi tak mohon sbp sebab aku taknak masuk asrama. Bila ayah aku tahu, dia paksa jugak aku hantar surat permohonan. Dulu hantar surat dekat cikgu. So abang aku yang hantar aku, jadi aku kena masuk jugak jumpa cikgu walaupun aku tau permohonan dah tutup. Aku dah tahu, tapi aku masuk juga, hanya untuk kena marah sebab lambat hantar. Balik, pun kena marah jugak.

So, bila aku pmr aku dapat 9a ayah terus suruh mohon sbp. Aku still tak dapat. Ayah tak puas hati, so dia pakai orang dalam. Aku dapat second intake, dekat Sekolah Bagai Penjara pekan. Bayangkan aku ni yang tak pernah duduk asrama, tak pernah cara hal orang, awkward dan pendiam-duduk asrama. 

Hari pertama dah teruk. Dan aku kena buli (?) mental sampai dua tahun. Aku cuma cerita dekat kawan baik aku dengan mak aku je. Aku ingat lagi aku menangis dekat public phone haha. Tapi mak aku pun tak boleh buat apa. Kalau hitam, hitam lah kata ayah, kalau putih, putihlah. 

Aku tak boleh follow up cara belajar dekat situ. Aku down teruk. Result aku hancur. Tingkatan 5 aku buat hal, sebab seronok. Sebab ada kawan-kawan yang senasib. Kitorang nak keluar tapi tak boleh. Terperuk macam beruk.

Cara belajar dekat situ, bukan cara aku. Tapi cikgu, warden semua tak kisah semua tu. Dia dah tetapkan aras yang sama untuk semua palajar. Kalau nak survived, just follow the rules. SBP cuma pentingkan ranking.

Bila dah besar, baru aku faham. Ada sebab, kenapa aku tak dapat first intake. Allah tahu aku tak mampu. Cuma, manusia ni degil. 

Tapi, sekali lagi aku faham kenapa aku perlu lalui semua tu. Kalau aku tak kena sampai macam tu sekali, aku takkan jadi macam aku sekarang.

Allah tahu. Allah Maha Mengetahui.


  • Share:

You Might Also Like

10 Virus

  1. cerita kita macam sama, sampai skrg saya menyesal masuk mrsm :( takpe, Allah tahu apa yang baik utk kita

    BalasPadam
  2. Moga terus bertabah....Allah sayang awak...dulu saya masuk asrama..walaupun sekadar asrama harian...mula2 saya okay..saya suka..but lama2 saya tak suka persekitaran dia yang teruk..nak belajar tak boleh,dengan senior dia...haishh.....Tuhan je tahu saya macam mana masa tu..sampai saya jatuh sakit,kene kacau dengan makhluk ghaib...but semua tu ujian dari Allah..Allah takkan menguji hambanya yang tidak berdaya...dia tahu kita mampu hadapi ujian tu..

    apa2pun...berserah semua pada Allah...ada yg terbaik menanti kita..

    BalasPadam
  3. I had similar experience albeit a lil bit short. Went to this sekolah berasrama for second intake. Didn't like the school environment on top of being bullied by dormmates and classmates. Called my parents everyday asking them to pick me up and told them tak nak belajar kat sini. After a week, baru parents ambil T^T

    BalasPadam
  4. uish alamak. i think most of things happened because Allah already planned our lifes :) maybe kadang rasa tak patut pun tapi benda tu dah ditetapkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya bila kita fikir balik, semua yang jadi ada sebabnya. Cuma cepat atau lambat je tersedar

      Padam
  5. Betul tu. Allah knows best. Setiap yang berlaku ada hikmahnya walaupun kita cuba nak salahkan orang sekeliling if perkara tu tak menjadi. Tapi percaya lah yang kalau kita nampak hikmah tu, kita mesti rela je benda tu semua jadi. Apa pun, semoga terus sukses ya!

    BalasPadam