Translate

Mengapa daun pokok pain tidak gugur pada musim luruh?

By Naja - 1:01 PTG



"Adakah anda tahu kisah pokok pain dan burung pipit itu, T.S?"
"Tidak," jawab saya, saya menggelengkan kepala saya.
"Suatu hari ... ada burung pipit yang sangat sakit. Dia tidak boleh pergi selatan dengan seluruh keluarganya jadi dia menghantar mereka pergi, beliau berjanji akan mencari tempat perlindungan untuk musim sejuk dan bertemu dengan mereka pada musim bunga. Burung pipit itu memandang ke dalam mata anaknya dan berkata, 'Aku akan bertemu kamu lagi.' Dan anaknya percaya. "
"Burung pipit itu pergi kepada pokok oak dan bertanya jika dia boleh bersembunyi di dalam daun dan reranting beliau sepanjang musim sejuk untuk memanaskan diri, tetapi oak menolak. Nenek saya pernah berkata bahawa pokok oak adalah sejuk, keras dengan hati yang kecil. Nenek saya ... "
"Maaf," katanya. "Nah, selepas ini burung pipit pergi ke sebuah pokok maple dan bertanya soalan yang sama. Pokok maple ramah daripada pokok oak, tetapi ia juga enggan perlindungan kepadanya. Burung pipit bertanya kepada setiap pokok yang dia pergi dan bertanya sama ada mereka akan menempatkan dia dari cuaca maut: bic, Aspen itu, willow, elm.Semua itu berkata tidak. Bolehkah anda percaya hal ini? "
"Nah, salji yang pertama datang," katanya. "Dan burung pipit itu terdesak. Akhirnya dia terbang ke pokok pain. 'Adakah anda akan menempatkan saya untuk musim sejuk?'burung pipit bertanya. 'Tetapi saya tidak boleh menawarkan kamu perlindungan yang banyak,' kata pain. 'Saya hanya mempunyai jarum yang membolehkan angin dan kesejukkan masuk.' Saya tak kisah, "kata burung pipit itu, menggigil. Dan pain itu setuju. Akhirnya! Dan adakah kamu mengetahui? "dsc_7185-2
"Dengan perlindungan pokok itu, burung pipit itu terselamat dari musim sejuk yang panjang.Apabila datang musim bunga dan bunga liar berbunga di bukit-bukit, beliau telah menyertai semula keluarganya. Anaknya sangat gembira. Beliau tidak pernah terfikir untuk melihat bapanya lagi. Apabila Pencipta mendengar cerita ini, beliau marah dengan pokok-pokok tersebut. 'Kamu semua tidak memberi perlindungan kepada burung pipit kecil yang memerlukan, "kata-Nya. 'Kami minta maaf, "kata pokok-pokok itu. 'Kamu tidak akan pernah melupakan burung pipit ini lagi,' kata Pencipta. Dan selepas itu, Dia menjadikan semua pokok-pokok kehilangan daun mereka setiap kali musim luruh ... , hampir semua pokok. Oleh kerana ia berlaku baik kepada burung pipit itu, daun jejarum pain tidak digugurkan di musim luruh. "
Ini adalah petikan dari buku " The Selected Works of T.S Spivet "yang ditulis oleh Reif Larsen, yang kini juga telah dibuat ke dalam filem" The Young and Prodigious T.S Spivet ".
dsc_7094-3With autumn around, it is at a perfect time when I came across this little story. Perhaps it is also one of the native American legend stories, but I’m not sure. I wait the entire year for this season to come. My heart is filled with anticipation for it. Now when it is finally here, I am filled with mixed feelings. On one hand, there is joy and fascination to see nature’s art all around me. On the other hand, there is apprehension of this being a very short lived happiness and the onset of the winters, when trees will loose their leaves and nature it’s colors.-Prashant Agrawal
laporan makmal:well,aku translate kisah ni dari owner blog asal.Prashant Agrawal.lepas tengok filem The Young And Prodigious T.S Spivet.kisah ini diceritakan smasa T.S,budak genius berumur 10 tahun melarikan diri mengembara.dalam perjalanannya,dia terjumpa dengan seorang tua yang juga gelandangan dan menceritakan kisah ini kepada beliau.aku tertarik dengan cerita ni sebenarnya berbanding cerita pasal budak ni.lol.

  • Share:

You Might Also Like

1 Virus

  1. ada kucing ? suka kucing ? ambil la gambar selfie kucing awak ye dan jemput join sini.

    http://misschoco-berries.blogspot.com/2015/03/segmen-kucing-saya-hebat.html

    BalasPadam