2

i want to be a ruler

aku nak buktikan yang kartun Adventure Time tu sebenarnya bukan untuk budak kecik.that's why they rated it as PG-parent guidance.haha.

sekarang aku bg leaked sikit satu episod-Ocarina

Adventure Time Recap - "Ocarina"

for those who don't get any idea about this,let me introduce you...benda kuning pendek tu nama dia Jake.dia seekor anjing(bulldog kot) dan berkawin dengan unicorn berbangsa korea yg colouful dan melahirkan anak2 campuran.sounds crazy right? well,its a cartoon.

benda panjang yang berpintal tu salah satu anak dia,nama dia kim kil whan.dia panjang sbb mak dia pnjang.haha.btw,menurut kisah,anak unicorn membesar dgn cepat.jadi,anak dia dah tua dan kim kil whan bekerja sbg peguam hartanah.

dlm episod ni,anak2 Jake menyambut hari lahir,dan Jake dtg lmbat sbb sibuk mengembara dgn Finn(homie nya).anak dia rasa Jake tak matang dan perlu bekerja sendiri,jadi dia jual rumah pokok ayahnya sendiri.untuk memaksa Jake cari duit utk beli rumah tu balik.

bla-bla-bla,that's not the point of the story.sebab ade terselit satu cerita yang menarik dalam episod ni.ianya mengenai Jake's political view.

Adventure Time Recap - "Ocarina"

masa ni,Finn dan Jake ditahan kerana trespassing dlm rumah sendiri,sbb rumah tu dah pun dijual.jd Finn bengang knp perlunya law ni semua,sedangkan itu rumah mereka sendiri.dia jugak ada tanya apa itu geran tanah.haha.

Jadi ini apa yg diterangkan oleh Jake.dia ckp ianya mudah.
"undang-undang wujud bukan untuk mempertahankan orang miskin,tapi untuk membantu si kaya terus menjadi kaya."
 "suatu masa dahulu.lama-lama dahulu.hanya ada dua golongan.yang kuat dan yang lemah.mereka berlawan dan terus berlawan untuk mendapatkan apa yang ada(tanah kawasan).bila si kuat menang,dia akan dapat tanah dan rumput,si lemah cuma dapat tanah berpasir.kemudian,undang-undang dicipta.si lemah tak boleh memasuki kawasan si kuat.namun bila si lemah berjaya mendapat tempat,undang-undang diubah."

itu kitaran politik yang ditunjukkan oleh gambar manusia merah dan putih di atas.

actually this cartoon,overall want to show us the bad parenting.nanti aku sambung cerita keseluruhannya.oh kesudahan episod ni,Finn dan Jake jumpa Kim Kil Whan,slps dpt tahu KKW dah kaya dan bukannya perlukan sgt duit mereka.jd Jake bg KKW "Ocarina" sebagai tukaran dan ckp yg dia sayangkan KKW.episod ni berkait dgn cerita lain sebenarnya tp sbb aku tak tgok Zelda atau Corra,aku tak faham ending dia dan ape benda ocarina ni.hahaha.

Adventure Time Recap - "Ocarina"

kepada yg punya kuasa,be a good ruler though.till then,bai!

2 Virus:

nurul mustafa berkata...

orang cakap tengok kartun ni macam budak-budak. padahal kartun ni jugak banyak terselit moral dari cerita manusia lain, kann. ahaha!

Spirogyra berkata...

kannn... setiap episod dia macam..wow ni makan dalam.

Catat Ulasan

Back to Top